onsdag 23 mars 2011

räddare i nöden

Igår planerade jag och min pojkvän att åka iväg någonstans och grilla, då vädret var riktigt bra och för att liksom inviga den fina "våren" vi haft de senaste dagarna. Så vi packade ihop bilen och tog med oss min systerson (han är en bra guide i skogarna) och körde iväg. Vi planerade först att åka ett par mil bort, men bestämde oss senare för att stanna i "närheten". Nu, ångrar jag det beslutet lite grann -.-


Vi körde ut till skogen, till ett jättebra ställe som jag hade i tankarna, men vi kom inte upp för den sista backen innan vi satte oss i all lera som gömde sig under grusen. För att korta ned historien lite kan jag bara säga att; Vi kom inte därifrån. Men som tur var, var det inte bara vi som besökte platsen utan även en snubbe som kört ut för att rasta hunden. Och ännu mer tur hade vi, då vi lade märke till att han själv kört en fyrhjulsdriven jeep, så han kopplade fast min bil och drog oss upp för backen, utan några problem. Han talade också om för mig att inte sätta mig på vägen ned, då han skulle packa ihop och åka hem. Men det löftet höll inte så länge -.-


Jag ville vara lite smart och kom på att vi kunde köra ned bilen innan det blev mörkt, om ifall det skulle vara några problem. Jag kan ju säga som så att jag hade inte långt kvar till kanten, jag klarade det nästan. Men nästan skjuter ingen hare, så jag satte mig igen, denna gången ännu värre. Och nu kom jag verkligen inte loss. Så efter 40 min av försök att få loss bilen, gav vi upp och ringde efter hjälp, min syster och hennes man tog med sig ett par kompisar (= två bilar) och kopplade fast min bil i deras och trampade plattan i mattan för att dra upp mig. Och det gick! Därefter packade vi ihop och körde ned till tvätten där vi tillbringade ca. en timme åt att göra ren bilen. Denna dynga kan ni inte föreställa er, det måste upplevas!


Nu efteråt skrattar jag åt det, men igår kväll var jag en aning förtvivlad i tron på att min bil skulle dels, slås i sönder underifrån, och dels inte komma loss. Men jag ska nu aldrig mer tracka ned på min kära bil, hade det inte varit för att jag kör en Volvo 740, hade hela underrevet slagits sönder och antagligen hade avgasröret tagit en hel del skada. Men om man ser det från den ljusa sidan, så är min bil nu, renare än någonsin! Haha.


(bilder kommer)

1 kommentar:

tina sa...

jaha du men nu vet du ju hur man inte ska göra ;-) dyrköpt men såååå underbart rolig att se var det allt ...hihi.. /syster som hjälpte till