torsdag 1 juli 2010

ICA - butiksbiträde, eller något annat?

Jag satt och pratade med min mamma och syster vid matbordet om att jag inte planerat att jobba någonting denna sommaren, då det faktiskt är mitt sista lov - Någonsin? Så mina planer har bara varit att hitta på en massa roliga saker, men då kom glädjeförstöraren min mamma och påminde mig om att "alla roliga saker jag planerat" också kommer kosta en massa pengar. Vilket gjorde mig lite sne och insåg att jag just nu inte äger så mycket i plånboken. Dessutom går jag upp tillsammans med Adrian på morgnarna när han ska jobba - 7-7.30 och bara gör småsaker hela dagarna tills han slutat. De närmsta vännerna - alla jobbar, varje dag, hela dagen. Så om man tänker på det viset så hade ett jobb för min del inte heller suttit så fel.

Så jag bestämde mig för att, om jag nu inte vill jobba i sommar så kan jag alltid låna pengar och betala tillbaka till hösten. Men för att kunna betala tillbaka - vilket jag vill göra direkt, för att inte ha några lån liggande - så måste jag ha en lite högre inkomst än bara studiebidraget. Dock vill jag inte göra min restaurang utbildning ut-tjatat så jag valde att söka jobb inom någonting annat. Något som jag faktiskt inte sysslat med tidigare, vilket betyder att jag inte har några som helst erfarenheter av.

Jag har pratat om det förut, att eventuellt jobba i någon butik eller på ett lager i ett större varuhus - som City Gross eller liknande. Jag har även sökt jobb inom den kedjan, men jag gav upp efter ett mail så det blev ingenting av det. Men nu sökte jag i alla fall som butiksbiträde på ICA. Dock på hemsidan stod det att de inte sökte någon just nu, här i närheten - Höör - Så det närmsta jobbet är i så fall i Malmö. Men jag kan ju hoppas på att någon ramlar och kanske bryter benet så jag kan ta deras plats i byn, så jag slipper pendla varje dag, hahaha!

Genom min hotell och restaurang utbildning har jag fått en hel del erfarenhet av kundkontakt och jag har social kompetens. Vilket säkerligen kan vara en fördel inom detta yrket också..? När jag skrev i min ansökan om jobbet, så satt min lilla mamma brevid och berömde mig och sa att det var "riktigt bra skrivet" och att jag skulle ha skrivit ut det till mig själv för att sedan haft hjälp när jag ska skriva mitt personliga brev. Men det tänkte jag inte på innan jag klickade ner sidan, dock tog det inte lång tid att fylla i det och det var inte heller så himla svårt..

Jag är faktiskt inte så himla säker på vad jag vill pyssla med i framtiden, även om jag nu genom att läsa det jag läser, kommer till att få en himla bra grund-utbildning i både kock- och servitris-yrkena. Med det har jag väldigt lätt att få jobb överallt - även i utlandet. De skriker efter svenska restaurang-människor och det är oftast helt okej betalt, och kan bli mycket mer om man tänker på alla dricks man kan tjäna ihop och stoppa i sin egen ficka! Men jag har funderat på lite allt möjligt som intresserar mig - tex; skor och kläder. En affär skulle jag också kunna tänka mig att jobba i, men jag skulle aldrig klara av att jobba i ett lager. Jag behöver den här sociala biten för att kunna trivas på jobbet.. Det är viktigt att ha roligt och trivas på sitt jobb. Och som jag sa till min SYO-vägledare så "jobbar jag hellre på ett jobb där jag trivs och får mindre betalt, än att jobba där jag inte trivs och få dubbel lön." Men sån är jag!

Det här blev ett himla långt inlägg, vad mycket som for upp i mina tankar. Och jag låter de flöda ut i fingertopparna och längst med tangentbordet. Det är just spontana tankar och åsikter som gör att jag skulle vilja läsa någons blogg, så även om detta blev långt så hoppas jag att det inte var allt för tråkigt åtminstone :) !

Inga kommentarer: