söndag 7 november 2010

Visste ni att?

Protein: Ger energi och ger kroppen uppbyggnads- och underhållsmaterial.

Fetter: Ger energi, fettlösliga vitaminer och ger även essentiella fettsyror.

Kolhydrater: Ger energi, kostfibrer och vattenlösta vitaminer.

Vitaminer: Ger ett gott allmäntillstånd och är nödvändigt för att vi ska kunna tillgodogöra andra näringsämnen.

Mineralämnen: Behövs för benstomme, tänder och blod. Det ger även byggnads- och underhållsmaterial till kroppens vävnader.

Vatten: Löser och transporterar andra näringsämnen. Och reglerar även kroppstemperaturen.

Och nu är det bara fem andra sidor av papper som jag måste lära mig inför morgondagen. Det är alltid lätt att vara efterklok, men varför tog jag inte med mig dessa papper till pojkvännen under lovet. Hade jag gjort det och berättat för honom att jag gjort det, hade han tvingat mig att plugga och jag hade kunnat det nu, vilket hade betytt att jag inte behövt sitta kvällen innan och försöka få in det i min trötta hjärna. Det hade varit mycket bättre..

Inga kommentarer: